Köpvillkor

Köpvillkor

  1. Avtalspart
  • Wegum Nordic AB har sitt säte i Lidingö med postadress Värdshusvägen 1, 181 66 Lidingö. Org.nr 556696-7286.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected].
  1. Beställning
  • När du slutfört Din beställning i vår webbutik accepter Du dessa villkor och avtalet anses bindande.
  • Vi förbehåller oss rätt att neka köp. Avtal kan endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige. Undantag måste överenskommas i förväg.
  • Vi använder oss av Klarna för betallösning. Genom att slutföra köpet godkänner Du även Klarnas användarvillkor.
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 2-3 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat om längre leveranstid) ska du kontakta oss på [email protected].
  • Beroende på mottagaradress, orderstorlek och paketstorlek väljer vi normalt leveranssätt med Postnord eller DHL Service Points. Vi förbehåller oss rätten att vid behov även välja andra leveranssätt.
  • Wegum Nordic AB ansvarar för eventuella skador som kan uppstå under transporten liksom varor som kommer bort under transporten. En transportskada skall för dokumentation anmälas till utlämningsombudet direkt på plats vid mottagandet av varan och därefter meddelas även oss. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en skada.
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och är inklusive lagstadgad moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, felangivelser av priser samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset eller annullera order som påverkats av sådana fel.
  • Ange eventuella rabattkoder i kassan innan Du slutför köp. Det är inte möjligt att nyttja rabattkoder i efterhand eller kombinera flera rabattkoder.
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen tillämpar Wegum lagen om distansavtal och Du har som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 
  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I Ditt meddelande ska Ditt namn, Dadress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Efter att vi har godkänt Din retur, skall Du omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du ansvarar för kostnaden vid returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna måste därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Ångerrätten gäller inte för livsmedel, kosttillskott, hygienartiklar, varor med bruten försegling eller andra varor som inte kan återlämnas av hygienskäl.
  • Observera att varan måste returneras oanvänd, komplett och i originalförpackning. Vi förbehåller vi oss rätten, att på återbetalningsbeloppet dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    6 Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till Dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan Du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning 
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla hos Wegum Nordic AB accepterar Du vår dataskyddspolicy och vår behandling av Dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Wegum Nordic AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som Du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning.
  • Vi behandlar Dina uppgifter  i enlighet dataskyddsförordningen (GDPR).
  • 10.1 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.1.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
  • 10.1.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela  specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi i första hand samarbetar med är: Postnord och DHL.